حق استفاده از خدمات آموزشی موسسه های پارسه و نصیر؟

نکته ی مهم : در این جا فقط به دنبال پاسخ شرعی این سوالات هستیم. کسب تکلیف از دین در این موارد خیال آدم را راحت می کند. چرا ؟ چون مگر نه این است که ما باید تمامی کارهایمان در راستای تکالیف و وظایف دینی مان باشد؟ این هم یکی از این مسایل است.

از این رو بر آن شدم تا از مرجع تقلیدم سوال کرده و به پاسخ برسم. سوال و جواب را برای شما هم قرار می دهم:

..................................................................................................................................

سوال :

با سلام.
 " آیا دانلود صدای اساتید کلاس های کنکور، که در اینترنت توسط دانشجویان کلاس ها منتشر شده است، اشکال شرعی دارد ؟"


جواب :

"اگر دریک محیط اموزشی است که استاد، زیرمجموعه این موسسه آموزشی باشد به احتیاط واجب بااجاز ه موسسه اموزشی باشد و دانلود آن هم توسط دیگران به احتیاط واجب جایز نیست ."

.....................................................................................................................................

سوال :

1) اگر استاد زیرمجموعه ی موسسه ی آموزشی باشد و کسانی که در کلاس ثبت نام کرده اند، هنگام ثبت نام هیچ تعهدی مبنی بر ضبط نکردن صدای اساتید به موسسه نداده باشند و یا در برگه ی ثبت نامشان در این باره چیزی نوشته نشده باشد. در این صورت انتشار و استفاده از آن صداها چه حکمی دارد؟

جواب :

عدم تعهد برای جواز ضبط کردن، ملاک نیست و در فرض سوال هم اگر یقین به رضایت برای ضبط کردن از طرف موسسه نباشد،جایز نیست.

......................................................................................................................................

سوال :
2) جزوه هایی که سر همان کلاس ها نوشته می شود و محصول یادداشت های خود دانشجوست چطور؟ انتشار آن ها و استفاده از آن ها چه حکمی دارد؟
3) در بعضی از این موسسات آزمون های آزمایشی هم گرفته می شود. انتشار و استفاده از آن ها چه حکمی دارد؟

با تشکر (مرجع : مقام معظم رهبری )

جواب :

در هر دو مورد،اگر عرفا کپی کردن صدق کند،منوط به اجازه آموزشگاه است.

استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم

.......................................................................................................................................

این ها سوال ها و جواب هایی بود که بنده شخصا هم از سایت تبیان و هم از سایت askdin پرسیدم و همه ی جواب ها طبق نظر مقام معظم رهبری است.(برای مشاهده ی اصل سوال و جواب اینجا را کلیک کنید)

پس به این نتیجه رسیدم که استفاده از خدمات این موسسات باید با اجازه ی آموزشگاه باشد. به همین دلیل از آن جایی که می خواستم از صدای ضبط شده ی اساتید استفاده کنم با موسسه ی پارسه تماس گرفتم و این مطلب را از آن ها سوال کردم. در زیر سوال و جواب را می خوانید.

سوال :
آیا موسسه ی شما حق استفاده از صداهای ضبط شده ی کلاس هایتان را می دهد؟

جواب :

"استفاده شرعا و قانونا مشکل دارد".

.......................................................................................................................................

همین سوال را از موسسه ی آموزشی نصیر هم پرسیدم. و جواب آن ها این گونه بود :

" تنها در صورتی که استاد مربوطه اجازه ی ضبط صدا را بدهد و به انتشار آن هم راضی باشد شما می توانید از آن صدا استفاده کنید."

دقت کنید که این سوال و جواب از موسسات فقط در مورد صدای ضبط شده ی اساتید(یا همون ویس های این کلاس ها) بود. در مورد آزمون ها و جزوات خودتون می توانید از موسسات بپرسید.

این ها فقط تذکر بود. نه وکیل و مدافع این آموزشگاه ها هستم و نه قصدم وادار کردن کسی به انجام چنین کارهایی است. هر چند کسانی که به چنین مسایلی اهمیت می دهند بی تردید به دنبال پاسخ چنین سوالاتی می گردند. و این وظیفه ی بنده بود که انجام دادم.

یا علی.


نظرات شما عزیزان:

mino
ساعت20:20---13 آبان 1391
مرسی
من از استاد کهن پرسیدم گفتن اشکال نداره


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: حق استفادهویس های کلاس های پارسه حکم استفادهصدای ضبط شدهاساتید پارسه صدای ضبط شده ویس های پارسهپارسهنصیرجزوهآزمونخدمات آموزشیآزمون های آزمایشیجزوات اموزشیدانلود ویس های پارسه

تاريخ : یک شنبه 12 شهريور 1391 | 11:46 | نویسنده : پیرو |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.